lørdag 7. april 2012

Vi lovbrytere i Påskesol

Hørte vekkerklokka hos Mutter sånn halv ti- var sliten ennå etter i går jeg, vi gikk lang aftentur.

Opp og hopp- det er Påskeaften. Tenk det. Ingen kors i sikte, men Mutter hadde dette bestemte blikket for seg. Frokost, inn i turklærne- og så kjørte vi opp til Landfalltjern.
"Vann"- jeg var på full fart ned mot det for å ta en dukkert da den strenge kjærringa brølte "kom her". Okei da.....tur først.

Hun tobeinten bare tusler om dagen- det går fremover, men smått. Og hun går forsiktig for å ikke skli eller få noen uventede bevegelser. Å bøye seg etter pinnen min er visst ikke så godt, men hun gjør det. Heldig for meg. Vi gikk over Ballklubbhytta, og Myrdammen- og ruslet og løp etter pinner nesten et par timer. I sola. Men det er kaldt. Påstår hun da.

SÅ- før vi var i bilen, fikk jeg lov å bade i Landfalltjern. Langt ned, de har jo demmet ned- så vi gikk liksom på bunnen på land, litt rart. Men vannet var deilig og kaldt, jeg drakk og koste meg og badet buken og det meste av meg jeg da. Hadde Muttern giddet å kaste en pinne til hadde jeg lagt på svøm. "Men der går grensen, " sa hun. "du kan få snue".

Tror jeg ikke at jeg kan- få det snuegreiene altså.

Jeg gikk løs hele tiden, ikke noe bånd her. Men hun er veldig streng med at jeg må komme til henne og sitte mens folk går forbi. Kom to gamle damer og de ble helt sånn" Å gud, så snill - så deilig å se sånn veloppdragen hund". Du kan tro tobeinten kryet seg i solskinnet. Og hun sladret ikke om at jeg ikke alltid er like grei. Vi kan da ha noen små hemmeligheter for oss selv.

Etter at Muttulf og Storebror hadde handlet, i vill fart, dro han og spilte fotball og hun solsøkende modern min lå på terrassen oppe og solet seg. Jeg også. Mens jeg fulgte med på det som skjer på gata, hvem som går forbi og passer på solhungrige moder.

Nå ligger jeg rett ut som et slakt og sover- kjelleren er full av Storebror og hans venner, Mutter har bestilt pizza til dem alle og seg selv, og til meg venter også mat snart. Stille hjemmefryd - etter lang tur. Det er hundeliv det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar